Efforts to Improve Mathematics Learning Outcomes through The Implementation of PBL Model on SPLDV Material

  • Arinda Pratini Universitas Riau
  • Maimunah Maimunah Universitas Riau
  • Syarifah Nur Siregar Universitas Riau
Keywords: classroom action research, problem-based learning, SPLDV

Abstract

This classroom action research aims to improve learning outcomes of students through the implementation of the problem-based learning model. This research was carried out at the VIII1 class of SMP Negeri 3 Pekanbaru in academic year 2019/2020 on the material of two-variable linear equation systems (SPLDV). The subjects were 39 students consisting of 18 male and 21 female students with heterogenous academic ability. This research was conducted within 2 cycles, namely; the first cycle consisted of two meetings and the second cycle consisted of three meetings. The instruments of this research were learning medias consisting of syllabus, student’s worksheet, as well as the data collection instruments consisting of teacher and students’ activities sheet and students learning outcomes sheets. According to the results of the analysis of the teacher and student activity data, it shows that there is an improvement in each meeting after the implementation of the PBL model. Student mathematics learning outcomes data on knowledge and skill competencies also indicate an increase in the percentage of students with learning outcomes equal to or more than 75 in accordance with the established minimum passing criteria. The results of this study specify that the implementation of the PBL model is able to improve students learning outcomes of class VIII1 students of SMP Negeri 3 Pekanbaru for the 2019/2020 academic year on SPLDV material.

References

Abidin, Muhammad Zainal. (2012). Hakikat Hasil Belajar Matematika. (Online) http://rujukanskripsi.blogspot.co.id/2013/06/kajian-teori-hakikat-hasil-belajar.html.

Arifin, Zaenal. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama RI. Jakarta.

Darmawan, Deni dan Dinn Wahyudi. (2018). Model pembelajaran di Sekolah. Remaja Rosda Karya. Bandung.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Depdiknas. Jakarta.

Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Model-Model Pembelajaran Matematika. Kemendikbud. Jakarta.

Fathurrohman, Muhammad. (2016). Model-model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Ar-Ruzz Media. Yogyakarta.

Hamalik, Oemar. (2009). Proses Belajar Mengajar. Bumi Aksara. Jakarta.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia. Bogor.

Huda, Miftahul. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Belajar. Yogyakarta.

Hudojo, Herman. (2005). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. UNM. Malang.

Maimunah, Purwanto, Cholis Sa’dijah, Sisworo. (2016). Penerapan Model Pembeajaran Matematika Melalui Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Penaaran Matematis Siswa Kelas X-A SMA Al Muslimun. Jurnal Review Pembelajaran Matematika (JRPM). Vol 1 No 1.

Maimunah, Syarifah Nur Siregar, Badruaini. (2019). Peningkatan Pemahaman Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Masalah Pada Materi Matriks. Edu Math Jurnal Prodi Pendidikan Matematika. STKIP Jombang Vol. 8 No.1.

Majid, Abdul. (2013). Strategi Pembelajaran. PT Remaja Posdakarya. Bandung

Muhibbin, Syah. 2008. Psikolog Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya. University Press. Surabaya.

Mulyasa, Endang. (2009). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Remaja Rosda Karya. Bandung.

Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65-73. https://doi.org/10.37303/jelmar.v1i1.12

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 tahun 2016 Tentang Standar Penilaian Pendidikan.

Purwanto, Ngalim. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.

Raufany, Gema. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Pekanbaru. Skripsi tidak dipublikasikan. FKIP UR. Pekanbaru.

Rianto, Yatim. (2013). Paradigma Baru Pembelajaran. Kencana. Jakarta.

Sanjaya, Wina. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media. Jakarta.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar (cetakan ke-19). PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Sartika, Dewi, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV B SD Negeri 05 Samsam Kecamatan Kandis Kabupaten Siak. JOM FKIP 3(1): 4. Universitas Riau. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/issue/view/361

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Ar-Ruzz Media Yogyakarta.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta. Jakarta.

Suardi, Moh. (2012). Pengantar Pendidikan Teori dan Aplikasi. Indeks. Jakarta.

Sudijono, Anas. (2009). Pengantar Statistik Pendidikan. Rajawali Pers. Jakarta.

Sudjana, Nana. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru Algesindo. Bandung.

Suharsimi, Arikunto. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara. Jakarta.

Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.

Sukarno. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Media Perkasa. Surakarta.

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajarn Inovatif, Progresif Dan Kontekstual. Prenada Media Group. Jakarta.

Ulva, Erpina , Maimunah, Atma Murni. (2020). Pengaruh Penerapan Model Problem Based

Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis (Kpmm) SiswaKelas VII SMP Negeri Se-Kabupaten Kuantan Singingi Pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia Prodi Pendidikan Matematika Vol. 4 No.2.

Published
2021-05-28
How to Cite
Pratini, A., Maimunah, M., & Siregar, S. (2021). Efforts to Improve Mathematics Learning Outcomes through The Implementation of PBL Model on SPLDV Material. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 2(1), 43-50. https://doi.org/10.37303/jelmar.v2i1.41
Section
Articles