Ethnomathematics Study In Tobacco Farming Mathematics in Balung Sub-District, Jember District
Abstract
Ethnomathematics is the science that relates how mathematics in culture and there is a relationship between mathematics and culture. The purpose of this study was to determine the traditional calculations that are contained in tobacco farming activities. This research uses descriptive research type with an ethnographic approach. The research subjects were tobacco farmers in Balung District, Jember Regency. The data collection methods used were interviews and documentation. This data collection process aims to identify and document the ethnomathematics applied by farmers in tobacco farming activities. Data analysis was conducted using a descriptive approach to describe and understand the application of ethnomathematics concepts in the context of tobacco farming. Through interviews with tobacco farmers, it was found that tobacco farmers' activities involve aspects of mathematics, namely counting, measuring and calculating.
References
Abroriy, D. (2020). Etnomatematika dalam Perspektif Budaya Madura. Indonesia Journal of Mathematics and Natural Sciences Education, 1(3), 182–192.
Aini, F. (2021). Kajian Etnomatematika terhadap Tradisi Weh-wehan di Kecamatan Kaliwungu Kendal. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(01), 50–59. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Akbar, A. M., Marsidi, & Putra, E. D. (2024). Exploring Ethnomathematics to Gayasan Tobacco Warehouse at Jember, East Java, Indonesia. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 5(1), 15–26. https://doi.org/10.37303/jelmar.v5i1.132
Andarini, F. febri, Sunardi, Monalisa, lioni anka, Pambudi, didik sugeng, & Erfan, Y. (2019). Etnomatematika pada Alat Musik Tradisional Banyuwangi sebagai Bahan Ajar siswa. Kadikma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(1), 45–55.
Anggara, B. (2019). Desain Pembelajaran Matematika pada Konsep Dasar Peluang Berbasis Kearifan Lokal Indramayu. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(2), 223. https://doi.org/10.33603/jnpm.v3i2.2377
As’ari, A. R., Tohir, M., Valentino, E., Imron, Z., & Taufiq, I. (2017). Matematika - Studi dan Pengajaran. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.
Aulia, L., & Rista, L. (2019). Identifikasi Konsep Matematika melalui Aktivitas Etnomatematika Petani Sawah. Jurnal Pendidikan Matematika : Judika Education, 2(2), 110–117. https://doi.org/10.31539/judika.v2i2.857
Balila, J. N. I., Putra, E. D., & Lutfiyah. (2023). Students’ Reflective Abstraction in Solving Ethnomathematics-Based Mathematics Problems. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 4(2), 127–143. https://doi.org/10.37303/jelmar.v4i2.117
Chabibah, U., Supriyo, & Khoiri, M. (2025). Eksplorasi Konsep Matematika dalam Aktivitas Etnomatematika Petani Padi. Jurnal Media Akademik (JMA), 3(1).
Herminingsih, H. (2014). Hubungan Adaptasi Petani Terhadap Perubahan Iklim dengan Produktivitas Tembakau pada Lahan Sawah dan Tegalan di Kabupaten Jember. Jsep, 7(2), 31–44.
Juhria, S. J., Horbi, & Oktavianingtyas, E. (2015). Etnomatematika pada Aktivitas Masyarakat Petani Madura di Kranjingan Sumbersari Jember sebagai Bahan Ajar Lembar Proyek Siswa. Kadikma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(3), 99–111.
Jumri, R., & Murdiana. (2019). Eksplorasi Etnomatematika di Bumi Sekundang Setungguan (Manna-Bengkulu Selatan ). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(2), 86–92.
Masyitah, E., & Harahap, K. K. S. (2018). Analisis Kinerja Keuangan Menggunakan Metode Rasio Likuiditas dan Profitabilitas. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Kontemporer (JAKK), 1(1), 33–46.
Panglipur, I. R. (2024). Analisis Bibliometrik: Trend Penelitian Etnomatematika di Jember pada Materi Geometri. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 7(1), 29–37.
Putra, E. D., Sullystiawati, L. H., & Sari, Y. I. (2023). Pendampingan Inovasi Pembelajaran Matematika SMP melalui Permainan Ular Tangga Berbasis Etnomatematika. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(1), 119–128. https://doi.org/10.31537/dedication.v7i1.1034
Rahayu, D. P., Setiawani, S., & Murtikusuma, R. P. (2018). Etnomatematika pada Aktivitas Pasca Panen Tembakau Masyarakat Pendalungan dan Penerapannya sebagai Lembar Kerja Peserta Didik. Kadikma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(3), 85–96.
Rosita, R., Asfida, A., Annur, M. A., & Azis, A. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Benteng Keraton Buton dan Implikasinya pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 6(2), 86–90. https://doi.org/10.55340/japm.v6i2.260
Septia, T., Nuraini, A., & Wahyu, R. (2024). Eksplorasi Etnomatematika pada Aktivitas Masyarakat Petani di Kecamatan Gondanglegi Kabupaten Malang. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 3(2), 253–262. https://doi.org/10.31980/pme.v3i2.1702
Supriatna, A., Imswatama, A., & Nurcahyono, N. A. (2021). Studi Etnomatematika pada Tebar Padi di Pawinian dalam Pertanian Masyarakat Kabupaten Bogor. Jurnal Utile, VII(1), 1–9.
Susanto, Kristiana, A. I., Fatahillah, A., Waluyo, E., Alfarisi, R., & Hobri. (2022). Matematika untuk SD/MI Kelas III. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Tosho, T. G. (2021). Belajar Besama Temanmu Matematika untuk Sekolah Dasar Kelas IV Volume 2. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Tosho, T. G. (2022a). Belajar Besama Temanmu Matematika untuk Sekolah Dasar Kelas V Volume-1. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Tosho, T. G. (2022b). Belajar Besama Temanmu Matematika untuk Sekolah Dasar Kelas VI Volume-1. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Badan Penelitian dn Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Yanti, S., Johar, R., & Suryawati, S. (2022). Kajian Etnomatematika dalam Kegiatan Petani Sawah di Kecamatan Montasik Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 7(2), 152–161.
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe Penelitian Deskripsi dalam Ilmu Komunikasi. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20
Copyright (c) 2025 Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright of the published articles will be transferred to the journal as the publisher of the manuscripts. Therefore, the author confirms that the copyright has been managed by the journal.
- Authors can publish papers separately, arrange non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal into other versions by acknowledging that the manuscripts have been published for the first time in Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR).
- The copyright follows Creative Commons Attribution–ShareAlike License (CC BY SA): This license allows to Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.





.jpg)




