Analysis Of Student Learning Difficulties In Digital Literacy-Based Learning On Social Arithmetic Material

  • Yuli Putri Utari Universitas PGRI Argopuro Jember, Indonesia
  • Indah Rahayu Panglipur Universitas PGRI Argopuro Jember, Indonesia
  • Aswar Anas Universitas PGRI Argopuro Jember, Indonesia
Keywords: learning difficulties, geometric literacy, social arithmetic

Abstract

This study aims to analyze and find out the Analysis of Student Learning Difficulties in Digital Literacy-Based Learning on Social Arithmetic Material. The problems in this study are how student learning difficulties in digital literacy-based learning in Social Arithmetic material and what factors influence student learning difficulties in digital literacy-based learning in Social Arithmetic material. The research method used is descriptive qualitative. Data collection techniques in this study through observation, interviews, tests and documentation. The level of student learning difficulties in digital literacy-based learning on social arithmetic material at SMP Negeri 2 Sukowono is in the high category, namely 27 students with a percentage of 50%.

References

Aisyah, Nyimas, dkk. (2007). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Dirjen Dikti Departemen Pendidikan Nasional.

Aisah, S., Panglipur, I. R., & Sujiwo, D. A. C. (2023). Analisis Pembelajaran Problem Based Learning(Pbl) Dengan Pemecahan Masalah Berbantuan Komik Literasi Numerasi Dan Etnomatematika. Prismatika:JurnalPendidikandanRisetMatematika, 6(1), 211–220. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/prismatika.v6i1.3569

Arifin, Zainal. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja.

Hamalik, O. 2009. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Harjono. (2009). Mendayagunakan Internet. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Kaelan. 2012. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Paradigma.

Kaelan. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Interdisipliner bidang Sosial, Budaya,Filsafat, Seni, Agama, dan Humaniora. Yogyakarta: Paradigma.

Kurnia, N. & Wijayanto, X.A. (2020) Kolaborasi Sebagai Kunci: Membumikan Kompetensi Literasi Digital Japelidi. Dalam N. Kurnia, L. Nurhajati, S.I. Astuti, Kolaborasi Lawan (Hoaks) COVID-19: Kampanye, Riset dan Pengalaman Japelidi di Tengah Pandemi. Yogyakarta: Program Studi Magister Ilmu Komunikasi, Departemen Ilmu Komunikasi, Universitas Gadjah Mada.

Mulyadi. (2010). Diagnosa Kesulitan Belajar dan Bimbingan terhadap Kesulitan Belajar Khusus. Yogyakarta: Nuha Litera.

Mulyono, Abdurrahman. (2012). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar.Jakarta: Rineka Cipta.

Permendikbud Nomor 58 Tahun 2014 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: Kemendikbud.

Prosiding samasta Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia.

Panglipur, I. R. (2023). Analisis Gaya Belajar dan kemampuan Literasi Matematika Pada Tuna Rungu. Math-Edu: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 8(April), 37–46. https://doi.org/https://doi.org/10.32938/jipm.8.1.2023.24-36

Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi bangun ruang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(2), 82- 90.

Rohimah. (2020). Analisis Kesulitan Peserta Didik Dalam Belajar Fisika Melalui Pembelajaran Daring Di SMA Negeri 4 Palembang. (Skripsi). Universitas Surabaya, Palembang.

Rohmah, Noer. (2015). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Kalimedia.

Safriana, L. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Role Play Terhadap Hasil Belajar Issu Etik Dalam Praktik Kebidanan Pada Mahasiswa Kebidanan Stikes Aisyiyah Surakarta. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/40566/Pengaruh-Metode Pembelajaran Role Play Terhadap Hasil Belajar Issu Etik Dalam Praktik Kebidanan Pada Mahasiswa Kebidanan Stikes-Aisyiyah-Surakarta.

Subini, Nini. (2011). Mengatasi Kesulitan Belajar pada Anak. Jogjakarta: Javalitera.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.

Suherman, Erman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA.

Sulisawati, D. N., & Panglipur, I. R. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Pada Penyelesaian Masalah Pemfaktoran Aljabar di Kelas VIII. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 7(1), 53-61

Tanjungsari dan Soedjoko. (2012). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP pada Materi Persamaan Garis Lurus. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26

Wardah, N. R. P., Murtinasari, F., Panglipur, I. R., & Putra, E. D. (2023). Pendampingan Adaptasi Teknologi, Numerasi, Literasi, dan Administrasi Pada SMP Baitur Rohman Wringinagung. Jurnal Pengabdian Sains dan Humaniora, 2(1), 49-56. https://doi.org/10.32938/jpsh.2.1.2023.49-56

Whitney. (1960). The Elemen Of Research. Osaka.

Yudistira, R., dkk. (2020). Pentingnya Perkembangan Pendidikan di Era Modern.

Published
2023-12-26
How to Cite
Utari, Y., Panglipur, I., & Anas, A. (2023). Analysis Of Student Learning Difficulties In Digital Literacy-Based Learning On Social Arithmetic Material. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 4(2), 179-183. https://doi.org/10.37303/jelmar.v4i2.122
Section
Articles